A/B testování – ztráta času, nebo efektivní způsob jak zlepšit své kampaně?

Nedávno jsem se bavil s někým, kdo mi řekl tak nekonvenční myšlenku, že mě donutila zamyslet se. Totiž že A/B testování je jen ztráta času. Na první poslech jsem ji okamžitě odsoudil, potom jsem se však k problematice vrátil a promýšlel ji ze všech stran. Poté jsem ji zavrhl znovu.

Co to vlastně A/B testování je?

Způsob, jak testovat dvě varianty (reklamního textu, kreativy, rozpočtu…) a vyhodnotit, která z nich je úspěšnější. Díky A/B testování šetříte čas i peníze, neboť Vám ukáže, na kterou variantu vaše cílové publikum reaguje lépe; ať už z pohledu CTR,  míry zhlédnutí či konverzí. Výstup tak není ovlivněn subjektivním názorem, ale vychází ze statistických dat.

Na vytvoření podobného testu navíc není nic složitého. Stačí Vám k tomu dvě verze například banneru, které budete lidem náhodně ukazovat a sledovat, jak na něj reagují. Jakmile dosáhnete zhruba stejného objemu zobrazení, můžete porovnat výsledky a snadno si určit svého šampiona. Ušetříte tak čas i peníze.a/b testovani

Kdykoliv provádíte podobný test, je důležité vždy měnit pouze jeden vstupní faktor (ať už je to text reklamy, maximální CPC či denní rozpočet), jinak nebudete moci správně přisoudit změnu ve výsledcích změně nastavení. Snadno se Vám pak může stát, že v celkových číslech sice budete mít lepší kampaně, ale některé dílčí atributy se Vám naopak zhorší. Nedosáhnete tak maximálního možného zlepšení, které Vám testování může přinést. Proto změny nikdy nekombinujte.

A/B testování má oproti jiným, sofistikovanějším a složitějším testům tu výhodu, že funguje klidně na bázi reklamy, reklamní sestavy, kampaně a nebo dokonce účtu. Využívá se pochopitelně i v dalších oblastech internetové prezentace (UI a UX a podobně) a je to taková stálice, na jejímž přínosu se všichni markeťáci shodnou. Pokud tedy váháte, zda má smysl „ztrácet čas“ s vytvářením alternativy, neváhejte. I v případě, že díky testu zjistíte, že původní stav byl lepší, A/B testování není ztráta času.

 

Komentáře

Leave a Reply